About Me

My photo
Simple me. Less talk in reality but talk a lot in my head.

Monday, 14 November 2011

#41

Cari olehmu akan sahabat,
Yang boleh dijadikan ubat.

Cari olehmu akan kawan,
Pilih segala orang setia kawan.

Petikan gurindam di atas menjelaskan kepentingan memilih sahabat . Huraikan pendapat anda tentang ciri-ciri sahabat yang baik .

   Pada milenium ini , kita sedar akan masalah yang telah dihadapi oleh negara kita . Dengan perlakuan negatif remaja yang semakin berleluasa , perkara ini telah membimbangkan pelbagai pihak . Terutamanya , masyarakat setempat . Bukan sahaja di negara kita malahan soentaro dunia . Sudah lama kita meniti dari bibir ke bibir kes tidak bermoral dalam kalangan remaja moden ini . Jadi , pemilihan rakan sebaya amat penting bagi membentuk maruah diri seseorang .

   Sahabat yang baik mampu mendorong kita kepada kebaikan . Sebagai seorang sahabat yang baik , sudah menjadi akauntabiliti kita untuk berusaha bersama-sama demi menjadi manusia yang berguna . Seorang sahabat yang baik akan sentiasa berada disisi kita . Mereka akan sentiasa membantu kita dalam pelbagai masalah . Tamsilnya , jika kita menghadapi kemurungan , sudah tentu sahabat yang sentiasa berada disisi kita akan membantu kita untuk menghilangkan rasa kekecewaan dalam diri kita . 

    Sebagaimana yang kita ketahui , sahabat yang baik memainkan peranan yang penting dalam membentuk peribadi seseorang . Biar kita lihat , jika kita tersalah memilih kawan , sudah semestinya hidup kita akan berada dalam kegelapan . Perkara ini boleh menjurus kepada gejala yang tidak bermoral seperti seks bebas , vandelisme , lumba haram , dan sebagainya . Dengan realiti ini dapat kita katakan bahawa sahabat yang baik dari segi akhlaknya mampu menjadikan kita seorang yang bermoral dan berakhlak mulia .

    Lanjutan daripada huraian diatas , sahabat yang baik dan boleh dijadikan contoh adalah sahabat yang rajin berusaha daan gigih menelaah ilmu . Dengan adanya rakan seperti ini , kita mampu untuk belajar secara berkumpulan . Suasana pembelajaran kita akan menjadi lebih seronok jika hendak dibandingkan dengan belajar seorang diri dirumah . Kita tidak perlulah malu untuk bertanyakan sesuatu . Persis kata cendikiawan , malu bertanya , sesat jalan . Dengan suasana pembelajaran seperti ini , kita mampu untuk meluaskan ilmu pengetahuan kita . Sebagai contoh , jika kita tidak memahami bagaimana cara untuk menyelesaikan permasalahan serentak dalam subjek matematik , sudah pasti ada yang lebih arif untuk membantu kita .

    Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang memuji-muji , tetapi adalah orang yang dapat menunjukkan kesalahan kamu . Seperti yang kita lihat diatas , sahabat yang baik mampu membetulkan kesalahan yang kita pernah lakukan . Yakni dengan memberi nasihat tanpa mengharapkan sebarang pembalasan . Saidina Ali pernah berkata , siapa yang banyak bicara , maka banyaklah salahnya , siapa yang banyak salahnya , maka hilanglanglah harga dirinyi , siapa yang hilang harga dirinya , bererti dia tidak warak , sedangkan orang yang tidak warak itu , bererti hatinya mati . 

    Akhirulkalam , jika kita ingin menjadi seorang yang berguna , maka pilihlah sahabat yang baik dari segi akhlaknya , adabnya , serta budi pekertinya supaya kita tidak terjerumus ke lembah durjana . Dengan hadirnya sahabat yang baik didalam diri kita , maka terselamatlah hidup kita dari masalah sosial .

No comments:

Post a Comment